יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

הימים חולפים


בשנה העוברת שכללנו מאוד את אמנות הקניות אונליין. חופשות ברור שמזמינים באינטרנט, אבל גם עוד הרבה דברים לבית ולאוטו שפשוט יותר זולים ב-eBay וחבריו. מעקב יומיומי אחר אתר הקופונים "כלכלת בית" ניפק לנו כל מיני דילים שווים (לוחות השנה שאצל ההורים, למשל). נצ עשה לי הפתעה והכין לי אלבום תמונות מאפריקה, שכולל משלוח עלה לנו... כלום. כן, כאן עינו של אף אחד לא צרה במתנות חינם ואין חְשש-כפל-מבצעים. חווית הקניה והרצון לשמר אותך כלקוח חשוב מאוד, גם אם הפרסום בצורה הזו עולה לא מעט. מחיר חציוני לחדר במלון שהזמנו אתמול באינטרנט עולה ב-50$ יותר מהמחיר אותו שילמנו. אל חשש, מה שחסכנו כאן נדע להוציא במסעדות ומזכרות.
נצ:
כדי להגיע לעבודה, אני צריך לסוע 10 מייל על הI-285, ההייוויי (highway) שמקיף את כל האטלנטה-מטרו. הרדיוס של הסיבוב שהכביש עובר בו מחוץ לעיר מספיק גדול כדי שבזמן הנסיעה אני בכלל לא מרגיש בנטיה לכיוון כלשהו. יוצא, שהרבה פעמים כשאני מגיע בבוקר לחניון של העבודה, אני מוצא את עצמי תוהה איך השמש הגיעה לצפון. הכיוונים נמצאים אצלי גם בתת מודע, והבלגן הזה משרה עלי בלבול למשך כל היום. מדי פעם אני בוחן מחלונות הקומה השישית את היערות שמסביב (כן כן, יערות), כדי להתמקם מחדש.

כששאלו אותי בארץ, נניח בתור לארומה, מה שמי, נמאס לי להגיד: "נצר, נ-צ-ר", ואחר כך נמאס לי לקרוא לעצמי : "קולן בקוף", אז קראתי לעצמי "גולן". כאן, האמריקאים ממש לא הסתדרו עם "נצר", אז חשבתי להקל עליהם עם "נצ" - נשמע כמו רשתות באנגלית. גם זה לא הלך, אז עברתי ל-Nate - נו, יותר מזה?! לא יודע למה, אבל גם השם הזה מלווה תמיד בהרמת גבה. לכן, מעכשיו קיראו לי Jake. וכבר שמעתי סיפורים על כאלה שניצלו את חוסר הפורמליות של השאלה בסטרבאקס כדי לקרוא לעצמם "בונד, ג'יימס בונד", דארת' ויידר, או איזה סלב אחר.


פעם אחת שאלתי מישהי בעבודה (כהת עור, אבל זה בקושי קשור) אם היא בחרה את העגילים שלה מסיבה מיוחדת, או סתם כי הצורה מצאה חן בעיניה. העגילים נראים כמו שלוש לשונות אש שיוצאות מנקודה אחת. לא היתה לה סיבה מיוחדת, אז הסברתי לה שלי זה מזכיר את ה-'ש' של 'שדי' מעיצובי מזוזות. היא לא הכירה את המילה מזוזה, ולא מה זה יודאיקה, אבל כן מכירה את המילה 'שדי' וכשהתחלתי להסביר שיהודים שמים את המזוזה בכניסה, היא ידעה לקשר את זה לפסח. שלחתי לה לינקים מוויקיפדיה על 'שדי' ושמות השם (נדמה שיש ערך על כל דבר), והראתי לה אתר של מזוזות שרואים עליהן את ה'שין' שלה. ההתלהבות היתה רבה - היא הבטיחה שתלך עם העגילים כל הזמן, היא תראה אותם לפסטור שלה, ובכלל שסוף-סוף היא לומדת משהו חשוב בעבודה. אחרי כמה ימים עוד שמעתי אותה מספרת על זה למישהי אחרת.




ביום פרויקט אחד נסענו כולם (אנחנו בקושי 20 עובדים במשרד) לראות סרט. בחניון, אחד העובדים (שבינתיים עזב) ראה את הדג שלנו על המכונית, ושאל נדהם (באנגלית) : "מה, אתה מאמין במה שדרווין אמר?!". הוא אגב יהודי שהגיע לארה"ב מרוסיה בלי לעבור באמצע דרך המקפצה הישראלית הסטנדרטית. אז גם הסתבר לי שהוא בריאתן. עכשיו אני מצטער שלא ניצלתי את ההזדמנות להרביץ בו תורה. הנושא כל כך ברור לי ושגור על פי שזה ממש חטא שלא הסברתי את עצמי. הוא תפס אותי לא מוכן, נאלצתי לענות באנגלית, כשאני יודע שעוד 5 דקות כבר צריך להכנס לאולם. אז בחרתי רק לענות למטר השאלות בקצרה, בלי רקע ובלי התקפה נגדית. חשבתי שלכל היותר כבר אמצא הזדמנות אחרת ללבן את הענין. ההזדמנות לא הגיעה כמובן, לא כשעוד היה במשרד ובוודאי לא כשעזב. עד היום אני שרוי בהלם, איך יכול מישהו להיות שרוי בחשכה הזו כשהוא שוחה בענייני הייטק, נמצא בחברת אנשים כמוני, מודרני ובוגר ?! איך נתתי להזדמנות להחזיר אדם אובד למוטב לחמוק בין האצבעות?!
..."כן, מה זאת אומרת?"
"כשאתה רואה את כל המורכבות מסביב, אתה חייב להבין שיש מתכנן, לא?"
- "לא, אני יכול להסבי..."
"האדם יצר תוך כמה מאות בודדות את כל זני הכלבים, הנה דוגמא לזה שצריך מתכנן"
- "מה?! זו הדוגמא שלי! ככה אני נותן דוגמא ליכולת של ברירת המתאימים להתרח..."
"פעם היה מחשב 8086 והיום יש מחשב סופר-על. אתה חושב שכזו התפתחות היתה יכולה לקרות סתם ככה באקראי?"
- "אוי, רק לא השטות הזו. שמע, אם אתה מתחיל עם הטיעונים החבוטים האלה, תדע שאין לי בעיה לענות על כול..."
"אז מה התכלית?"
- "אין תכלית". [שיט, נפלתי. הלכתי רחוק מדי. הייתי צריך להחזיר באותה שאלה אליו. מעניין, אם הייתי אומר שיש לי מטרה בחיים, והיא נענית לצו הגנטי, האם זה היה עדיף? כשמשחקים איתי ב"שלוף" הבסיס הביולוגי שלי יורה ראשון]
והנה חבר אחר לעבודה מספר על התיאוריה החדשה שפיתחו רק לאחרונה אחרי מחקר מעמיק של 10 שנים - האדם הראשון הגיע מאפריקה! כל שאר הצורות שבהן אפשר למצוא את בני האדם (נניח לרגע שאפשר לקרוא לכך גזעים - מלוכסנים, אירופאים, אינדיאנים וכו') מקורן באותו אדם שחור. התפלאתי, "מה היתה התיאוריה עד עכשיו?". הוא התפתל, מנסה להסביר מה שלימדו אותו בבית הספר (גם הוא אגב, במקור מרוסיה) בשילוב עם ההבנה שלא יכול להיות שבכמה הזדמנויות שונות נוצרו יצורים זהים למעט כמה הבדלים מינוריים. חקרתי עוד, והתברר שראה סרט, באמת מעניין מאוד, על מיפוי מדויק של כיבוש העולם ע"י האדם לפי מעקב גנטי. כלומר, עוד אישוש מדעי למה שכבר נדמה היה לי שנחשב טריויאלי.
[ בשיחה אחרת מישהו הזכיר את המאמר הזה - הנקודה היהודית במחקר נדידת הגנים.  ]
הוא גם לא יודע מי זה דוקינס. כנראה שהטעות אצלי. חשבתי שהדברים ידועים ומפורסמים, ומסתבר שחלקית הצדק עם דוקינס - עם כל המדע, החידושים וההמצאות שמסביבנו, האמונה הטפלה עדיין שולטת.
כבר יצא לי להזכיר שבמדגם לא מיצג בין חברי לעבודה, חלקם מתמטיקאים בהכשרתם, אף אחד לא שמע על גֹדֶֹל, על משפטי אי השלימות שלו, אֶשֶר ובקושי מי זה באך. על הספר שהשרה עלי את הסקר, ושמסתובב אצל אבא, לא שאלתי.

ואגב סרטים, הזכרנו כבר את ביל מאהר. הנה סרט תיעודי חשוב שלו ומאוד מומלץ - "רליג'ולוס". מאהר מצליח לזרוק את האמת בפרצוף המרואינים, לרוב בלי שירגישו מרומים או מושפלים.



בסוף השבוע האחרון הוזמנו לבראנץ' מושקע אצל שחר ולילך. נכחו כל חברי הצוות ומשפחותיהם. הבאתי עוגה, אבל הפעם היה לי תירוץ - בדיוק הגיע היומולדת.
אחר כך הלכנו לבזבז כסף בקניון. הפרסומת הלא סמויה בכותרת הבלוג נמצאית על ספל שכבר שנה שלמה קורץ לי מהמדפים עם ציור של פידמונט-פארק. (אז פרגנתי לעצמי).
בעצם כולם היו בקניות. מרגע שעבר ההלואין, פרצו מכירות החגים הגדולים - ההודיה, כריסמוכה וראש השנה.
מי שרוצה, כבר יכול להצטלם על ברכי סנטה בקניון.
השבוע גם השלכת הגיעה העירה. מעניין לראות את התקדמות ה"קו האדום" מלפני חודש במיניסוטה, דרך השיט בטנסי ועד הדרום.

בלי סיבה ממש מיוחדת, אולי זה הסתיו שהגיע, אולי עוד המנגינה של Bruch ל"כל נדרי" שנתקעה לי בראש בביצוע הנהדר. בכל אופן, הנה מגדולות המבצעים (אולי צ"ל מגדולי? המבצעות?), עם היצירה שנקשרה לשמה. אגב, זו בין היצירות היחידות שאני יכול להמליץ עליהן ונכתבו במאה האחרונה.

10 תגובות:

גיל אמר/ה...

ואי לי ואי!
שוב שכחתי יום הולדת. (כנראה נמחק הCALENDAR באוברול שעשו לי במחשב)
אין לי תרוצים פרט לסניליות מתקדמת.
אז מזל טוב, רוב אושר וכיף בחיים. אגב, מה התאריך המדוייק?
נראה לי שהתנועה המתבססת לרכש באינטרנט חלה על כל דבר פרט למדחפי סירות, והיפה בארה"ב שהביטחון גבוה יותר מאשר בארץ ואין הרגשה שמניחים את הכסף על קרן החתול.
מופלאתני על פליאתך למפגש עם ההריאתנים. להווה ידוע לך שסטטיסטיקה רצינית מלמדת שלמעלה מ-50% מן האמריקאים הם בריאתנים!
לאחרונה נכנסתי לוויכוח עם חוזר בתשובה (בלטה). הוא הביא לי ספר הוכחה לכך שכל, אני אומר שנית, כל נושא מדעי כבר היה ידוע לחזלי"נו. הספר היה כרוך בכריכה קשה עם צלומים/ציורים צבעוניים על הכריכה. בטרם פתחתי את הספר אמרתי לו שזה ספר ילדים. הוא התפלא על רדידותי, לקבוע טיבו של ספר על פי הכריכה. מתוך סקרנות רפרפץי על פני הדפים. וקבלתי אישור להערכתי. BS מוחלט. אני למדתי כבר לא להתרגש מן הבורות של המאמינים, גם לא מן המקובעות שלהם. אני פשוט משתעשע. לעיתים אפילו נותן להם הרגשת נצחון באומרי: באמת יש משהו בדבריך, אולי באמת יש אלוהים. אגב עם אותו חוזר בתשובה הגעתי לשאלה אם הוא מאמין שישו הלך על המים. תשובתו היתה ודאי, מה כל הנוצרים מטומטמים? באותו רגע הפסקתי לדבר איתו.
אגב רצה עכשיו בארץ עונה נוספת של "היפה והחנון". אחת היפות המשועבדת לרב אבוחצרה בצורה קצונית ומעוררת רחמים וקבס ענתה על השאלה מי בלע את יונה הנביא- עגל הזהב! כבר יותר טוב בריאתן.
א ב א

אנונימי אמר/ה...

מה פתאום אלגר?? ברוק!!!
א ב א

netz אמר/ה...

כן, כנראה שהייתי מעורפל כתמיד. הלחן הידוע ל"כל נדרי" הוא של ברוק, אבל הביצוע שאני מכיר הוא של ז'קלין, והיה לי אותו באותו מארז דיסקים של ז'קלין מנגנת יצירות לצ'לו עם הקונצ'רטו של אלגר. כך אחד קשור לשני אצלי. המארז נעלם לי כבר לפני כמה שנים והעצב הוא גדול.
כשאני מקשיב לה מנגנת, אני חושב על הסוף הנורא שלה.

א ב א אמר/ה...

יחסו של ברנבאום לאישתו זאקלין האומללה גרם לי לתעב אותו עוד לפני וואגנר ורמאללה

Estee אמר/ה...

דבר ראשון, מזל טוב :)

דבר שני, כולי קנאה (בנוסף לכל שאר הדברים שדיברנו עליהם) על האפשרות לקנות ברשת בכזאת קלות. הרבה מקומות שאני רוצה לקנות בהם לא שולחים לארץ, או מחיר המשלוח שערורייתי. מבאס נורא.

ודבר שלישי, שגם עליו אני חושבת דיברנו, אל תיקח אותי קשה, אבל מה אכפת לך מה ההוא שעזב חושב? מה כל כך חשוב שאתה חושב על זה עוד עכשיו?
אז הוא לא חושב כמוך.
החשיבות הזאת של האמת שלך מזכירה לי מאוד דווקא מחזירים בתשובה, האמת שלהם והאמונה שלהם, לדעתם, חשובה יותר משל אחרים ולכן חשוב לשכנע את העולם בצדקתם.

ואני אומרת, שכל אחד יחשוב מה שבא לו, למה אני צריכה לשכנע? יש לי את האמת שלי ואני חיה איתה בשלום ואני לא מרגישה צורך לשתף או לשכנע אנשים שברור שאפילו לא יטרחו להקשיב.

פשוט נראה לי הוצאת אנרגיות לחינם.

זהו, נגמרה ההרצאה, שיהיה יומולדת שמח ובאופן עקרוני שתמשיכו להנות :)

netz אמר/ה...

אבל המורה, הוא התחיל! בסופו של דבר, את ההתחבטויות שלי שמרתי לעצמי, ולשלושת הקוראים של הבלוג. הבריאתן עדיין חוגג בבורותו עד עצם היום הזה.
באופן כללי, אני ממש לא נכנס לעימותים כלשהם, ומעדיף למצוא את הפינה השקטה שלי.
ובכל זאת, אם מישהו מחליט לקפוץ מהגג, וואלה שיהיה לי בריא, שיעשה מה שבא לו. אבל אם הוא פוגע בדרך גם בי (נניח מעשן סיגריות), אני חושב שלפחות מגיע לי להתלונן. וזו הבעיה עם עובדי האלילים. הם עוצרים את הקדמה עבור כולם (מחייבים למשל את בתי הספר כאן ללמד את השטויות שלהם). ואפילו כופים על הנוכחים את אורח החיים הזה, ראי את שכונת בית הכרם בירושלים, המעוז החילוני האחרון בעיר שנפל לעוד מקוואות (העברת תקציבים על חשבון פיתוח, תרבות ונוער) ובקרוב בטח גם לעצירת התנועה בשבת. שם בחרנו לברוח, ובדרך כלל זה ככה, אבל לפחות עם טרוניות.

netz אמר/ה...

עוד בעיה שאני רואה בלהעיר לעובד אלילים על טעותו, היא שבדרך כלל, זה לא רק קצר במחשבה, אלא מתלווה לזה הקדשה (בכוונה מילה משורש ק.ד.ש) מוחלטת של דרך החיים. דוקינס טוען, שאפשר להתווכח על הנושא באסרטיביות ולצפות שהצד השני לא יעלב עד עמקי נשמתו, בדיוק כמו שאפשר להתווכח על כל דבר - פוליטיקה, כלבים או חתולים, ירוק או כחול, מכבי או הפועל, וכו'. אבל, אני אבין כל אחד שממש יפגע אם אני אשכנע אותו שאחוז נכבד מחייו הוא בזבז פיסית בדיבור לעצמו ולחבר הדמיוני שלו, ושלא טייל בשבת כי מישהו מתח כבל מסביב לשכונה. למעשה, זה לא רק להגיד לו שהוא טועה, אלא שכל חייו היו טעות. קשה, קשה.

ג י ל אמר/ה...

לגבי אלה הגורסים כי איש באמונתו יחיה. זה לא אומר שאני איש טאליבן או משמרות המהפכה, אבל הרתיעה מן הפולמוס, שאף פעם לא נראה לי, מקורה אי הבנה של נושא הדמוקרטיה.
אני לבדי ואתה לבדך וכל אחד בפינתו. ומה ביום פקודה? ומה בקשר לדעתם של אויבנו? אתם כן נתווכח? ואיך נדע מה לומר אם אנחנו לבד? הרי נוח לשתוק, ואולי בכלל להסכים לדעת האויבים? ולמה להתגייס? ולמה לצאת למילואים?
אולי נסחפתי אבל הבסיס האינטליגנטי הרעוע של הבריאתנים, והאנשים שלא טורחים לנסות לערער את בטחונם גם כשהזדמנות נופלת לידם, באלה אני רואה סיכון. כי כל בריאתן שלידו שותק מאן דהוא מרגיש מקובע יותר ומנצח.

Ilia Ganelin אמר/ה...

Hi
I am having troubles understanding your Hebrew
Can you start writing in English?
Yans e-mail address is yspevak@hotmail.com

Please add me in Cc: when you write to him

Moshe Mendel אמר/ה...

אני המום מהויכוחים ה'פילוסופיים'
יחד עם זאת היות ואני נכנס לעיתים
נדירות לבלוג ( אנסה יותר), תרשו לי לציין שהוא ממש ברמה . כייף אמיתי לשוטט בו תמשיכו כך והמשך הצלחה בכל
כל הכבוד
משה

נ.ב.: אני קונה ברשת וגם כאן זה פשוט
והטובין מגיעים בבמהירות ובסדר גמור. לדעתי 'הפטנט 'הוא לא להשלים את העיסקה ברשת אלא לבקש נציג שירות ואז יש הזדמנות לבירורים וחרטה